Cyfrowy narrator jako mistrz gry. Przypadek Baldur's Gate III

Maciej Nawrocki

mnawrocki@swps.edu.pl
Uniwersytet SWPS (Polska)

Abstrakt

Artykuł stanowi wstępną, rozpoznawczą analizę narratorki w Baldur’s Gate III jako cyfrowej symulacji analogowej mistrzyni gry (MG). Ze względu na to, że recepcja całej serii Baldur’s Gate od zawsze była silnie powiązana z jej analogową poprzedniczką, Dungeon’s & Dragons, istotnym tłem analizy są refleksje teoretyczne dotyczące analogowych gier role-playing (TRPG), zwłaszcza w kontekście gier cyfrowych. Analiza odnosi się nie tylko do wypowiedzi zawartych w samej grze, ale także do komentarzy Amelii Tyler – aktorki, która użyczyła swego głosu narratorce. Autor zauważa, że choć wszystkie części serii starały się odtworzyć pewne doświadczenia charakterystyczne dla sesji TRPG, główną różnicą pomiędzy Baldur’s Gate III a jej poprzedniczkami jest to, że występuje w niej złożona, udźwiękowiona narracja, stworzona na wzór wypowiedzi prawdziwych MG.


Słowa kluczowe:

gry role-playing, Baldur’s Gate , narrator

Bibliografia

Aarseth, Espen. Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press, 1997. Google Scholar

Bell, Alice, and Astrid Ensslin. “«I know what it was. You know what it was»: Second-Person Narrative in Hypertext Fiction.” Narrative 3, vol. 19 (October 2011): 311‒329. Google Scholar

Collins, Karen. Game Sound. An Introduction to the History, Theory and Practice of Video Game Music and Sound Design. Cambridge and London: The MIT Press, 2008. Google Scholar

Dungeons & Dragons. “An Astarion and Karlach Adventure: Love is Google Scholar

a Legendary Action | D&D Baldur's Gate.” August 6, 2024, 2:00:45. https://www.youtube.com/watch?v=Cn7XLBykzEU. Google Scholar

Garda, Maria B. Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016. Google Scholar

Grouling Cover, Jennifer. The Creation of Narrative in Tabletop Role-Playing Games. Jefferson and London: McFarland & Company, 2010. Google Scholar

Hammer, Jennifer. “Agency and Authority in Role-Playing «Texts».” In A New Literacies Sampler, edited by Michele Knobel, and Colin Lankshear. New York et al.: Peter Lang, 2007, 67–94. Google Scholar

High Rollers DnD. “Baldur's Gate 3 Cast play D&D #1 | High Rollers Presents: Shadows of Athkatla.” September 22, 2023. YouTube, 2:46:07. https://www.youtube.com/watch?v=jeJKnofNBNs. Google Scholar

Majkowski, Tomasz Z. Języki gropowieści. Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. Google Scholar

McKenzie, Brian. “«Murders on the Stage, Tortures, Woundings, and the Like»: Dungeons & Dragons Adventures as Tragedy.” Analog Game Studies 2, vol. 11 (December 2023). https://analoggamestudies.org/2023/12/ Google Scholar

murders-on-the-stage-tortures-woundings-and-the-like-dungeons-dragons-adventures-as-tragedy/. Google Scholar

Ryan, Marie-Laure. “Story/worlds/media. Tuning the instruments of a media-conscious narratology.” In Storyworlds across media. Toward a media-conscious narratology, edited by Marie-Laure Ryan, and Jan-Noël Thon, 25–49. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 2014. Google Scholar

Schules, Douglas, Jon Peterson, and Martin Picard. “Single-Player Computer Role-Playing Games.” In Role-Playing Game Studies. Transmedia Foundations, edited by José P. Zagal, and Sebastian Deterding, 107-122. New York: Routledge, 2017. Google Scholar

Second Person: Role-Playing and Story in Games and Playable Media, edited by Pat Harrigan, and Noah Wardrip-Fruin. Cambridge: MIT Press, 2007. Google Scholar

Tapio-Leino, Olli. “Death Loop as a Feature.” Game Studies 12, vol. 2 (De-cember 2012). https://gamestudies.org/1202/articles/death_loop_as_a_feature. Google Scholar

Tresca, Michael J. The Evolution of Fantasy Role-Playing Games. Jefferson: McFarland & Company, 2011. Google Scholar

Tyler, Amelia. “Baldur’s Gate III – Narrator outtakes #1.” June 13, 2023. YouTube, 2:19. https://www.youtube.com/watch?v=0YG0Fd63_70. Google Scholar

Tyler, Amelia. “Amelia Tyler On Being A Dungeon Master For Millions In Baldur’s Gate III, interview by Jade King.” The Gamer, September 5, 2023. https://www.thegamer.com/baldurs-gate-3-amelia-tyler-narrator-interview/. Google Scholar

Vella, Daniel. The Ludic Subject and the Ludic Self: Analyzing the I-in-the-Gameworld (PhD thesis). Copenhagen: IT University, 2015. https://pure.itu.dk/ Google Scholar

ws/portalfiles/portal/83014954/Dissertation_Daniel_Vella.pdf. Google Scholar

Yans, Cindy. “Baldur's Gate. AD&D; as good as it gets without pencils.” Computer Games Magazine, January 26, 1999, original address: http://cdmag.com/articles/017/046/baldurs_gate_review.html, ac-cessed through Wayback Machine: https://web.archive.org/web/20050204225850/http://cdmag.com/ Google Scholar

articles/017/046/baldurs_gate_review.html. Google Scholar

BioWare. Baldur’s Gate. Interplay. PC/Mac. 1998. Google Scholar

BioWare. Baldur’s Gate II: Shadows of Amn. Interplay. PC/Mac. 2000. Google Scholar

Larian Studios. Baldur’s Gate III. Larian Studios. PC/Mac. 2023. Google Scholar

Gygax, Gary, and Dave Arneson. Dungeons&Dragons, Lake Geneva: TSR, Inc., 1974. Google Scholar

Cook, David “Zeb”. Advanced Dungeons & Dragons 2nd Editon Player's Handbook. Lake Geneva: TSR, Inc., 1989. Google Scholar

Cook, David “Zeb”. Advanced Dungeons & Dragons 2nd Editon Dungeon Master Guide. Lake Geneva: TSR, Inc., 1989. Google Scholar


Opublikowane
2024-11-30

Cited By / Share

Nawrocki, M. (2024). Cyfrowy narrator jako mistrz gry. Przypadek Baldur’s Gate III. Transfer. Reception Studies, 9(1), 229–242. https://doi.org/10.16926/trs.2024.09.19

Autorzy

Maciej Nawrocki 
mnawrocki@swps.edu.pl
Uniwersytet SWPS Polska

Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Transfer. Reception Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.