„Czy łzy moje niczego nie zmienią?” Manifestacje smutku w muzyce niemieckiej XVIII wieku

Tobiasz Janikowski

tobiasz.janikowski@up.krakow.pl
a:1:{s:5:"en_US";s:35:"Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie";} (Polska)

Abstrakt

Emocje i uczucia, jak smutek, rozczarowanie czy zwątpienie, nie są jedynie cechą charakterystyczną narracji obecnych w szeroko rozumianej literaturze niemieckojęzycznej. Manifestacje różnych stanów emocjonalnych napotkać można w licznych dziełach wokalno-instrumentalnych, których okres świetności przypada na wiek XVIII, w szczególności na de-kady zamykające się w ramach czasowych, wyznaczonych przez Pasję wg. św. Jana Johanna Sebastiana Bacha (BWV 245) z roku 1724 oraz majestatyczne oratoria Stworzenie Świata i Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Josepha Haydna (1796-98). Celem niniejszego artykułu jest pokazanie potencjału afektywnego wybranych tekstów będących w orbicie oddziaływania zjawiska retoryki muzycznej oraz naświetlenie dzieł sławnych niemieckich kom-pozytorów osiemnastego stulecia, umieszczonych w szerszym kontekście kulturowym i literackim.


Słowa kluczowe:

muzyka pasyjna Johanna Sebastiana Bacha, klasycy wiedeńscy, emocje i afekty

Bibliografia

Bach, Johann Sebastian. Johannes-Passion [The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner]. Hamburg: Polydor International, 1986. Google Scholar

Bach, Johann Sebastian. Matthäus-Passion [The Monteverdi Choir, The Lon-don Oratory Junior Choir, The English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner]. Hamburg: Deutsche Grammophon, 1989. Google Scholar

Bär, Carl. Mozart. Krankheit – Tod – Begräbnis. Salzburg: Schriftenreihe der Internationalen Stiftung Mozarteum, 1966. Google Scholar

Benz, Richard. Das Ethos der Musik. Offenbach am Main: Verlag Wilh. Gerstung, 1926. Bras, Jean-Yves. “Meistermusik KV 477.” Translated by Heidi Fritz. In Mozart, Wolfgang Amadeus. Messe en ut mineur [La Chapelle Royale, Collegium Vocale, Orchestre des Champs Élysées, Philippe Herreweghe], Arles: har-monia mundi, 1992. Brathuhn, Sylvia. Trauer und Selbstwerdung. Eine philosophisch-pädagogische Grundlegung des Phänomens Trauer. Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann, 2006. Google Scholar

Feldhusen, Frank. Ich habe deine Tränen gesehen: Aufbauende Aussagen aus Gottes Wort für Zeiten des Abschieds und der Trauer. Norderstedt: Books on Demand, 2012. Google Scholar

Fischer von, Kurt. “Historische und frömmigkeitsgeschichtliche Traditionen der Passion.” In Bach, Johann Sebastian. Johannes-Passion [The Monte-verdi Choir, The English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner]. Ham-burg: Polydor International, 1986. Google Scholar

Goldbrunner, Hans. Dialektik der Trauer. Ein Beitrag zur Standortbestimmung der Widersprüche bei Verlusterfahrungen. Berlin: LIT Verlag, 2006. Google Scholar

Haas, Robert. Aufführungspraxis der Musik. Wildpark-Potsdam: Akademische Verlagsgesellschaft Athenaion, 1931. Google Scholar

Harnoncourt, Nikolaus. Muzyka mową dźwięków. Dialog muzyczny. Translated by Magdalena Czajka. Warszawa: ME-KOMPS, 2011. Google Scholar

Haydn, Joseph. Die sieben letzten Worte [Chamber Choir of Europe, Kurpfälzisches Kammerorchester Mannheim, Nicol Matt, Brilliant Classics]. Mannheim: Kurpfälzisches Kammerorchester, 2002. Google Scholar

Eisler, Hanns. Materialien zu einer Dialektik der Musik. Leipzig: Verlag Philipp Reclam, 1976. Google Scholar

Huss, Frank. Joseph Haydn. Das unterschätzte Genie. Wien: Hollitzer Wissenschaftsverlag, 2013. Google Scholar

Hölderlin, Friedrich. An die Hoffnung. https://www.lieder.net/lieder/get_text.html?TextId=15806. Google Scholar

Jeitteles, Alois. Leichte Segler in den Höhen. https://www.lieder.net/lieder/assemble_texts.html?SongCycleId=128. Google Scholar

Jöde, Fritz. Musik und Erziehung. Ein pädagogischer Versuch und eine Reihe Lebensbilder aus der Schule. Berlin: Georg Kallmeyer Verlag, 1932. Google Scholar

Joyner, Elisabeth. Erbarme Dich. The Temptation of Peter in Bach’s St. Matthew Passion. https://earthandaltarmag.com/posts/erbarmedich-the-temptation-of-peter-in-bachs-st-matthew-passion. Google Scholar

Koch, Elke. Trauer und Identität. Berlin: Walter de Gruyter, 2006. Google Scholar

Moser, Hans Joachim. Geschichte der deutschen Musik. Vom Beginn des dreißigjährigen Krieges bis zum Tode Joseph Haydns. Stuttgart und Berlin: J. S. Cotta’sche Buchhandlung Nachfolger, 1923. Google Scholar

Mozart, Wolfgang Amadeus. Briefe, edited by Sarah Donhäuser. Wiesbaden: Marix Verlag, 2006. Google Scholar

Mozart, Wolfgang Amadeus. Die Entführung aus dem Serail. http://www.operafolio.com/libretto.asp?n=Die_Entfuhrung_aus_dem_Serail&transla-tion=UK. Google Scholar

Mozart, Wolfgang Amadeus. Die Zauberflöte. https://lyricstranslate.com/en/wolfgang-amadeus-mozart-die-zauberfl%C3%B6te-lyrics.html. Google Scholar

Pastor, Willy. Die Geburt der Musik. Eine Kulturstudie. Leipzig: Fritz Eckardt Verlag, 1910. Google Scholar

Raube, Sławomir. Nietrwałość, niepewność, smutek. Szkice o literaturze i filozofii kultury. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2016. Google Scholar

Rynkiewicz, Andrzej. Smutek. Analiza psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2014. Google Scholar

Schaeben, Ulrike. Trauer im humanistischen Dialog. München/Leipzig: Saur Verlag, 2002. Google Scholar

Wolff, Christoph. “Bachs ‘Grosse Passion’.” In Bach, Johann Sebastian. Matthäus-Passion [The Monteverdi Choir, The London Oratory Junior Choir, The English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner]. Hamburg: Deutsche Grammophon, 1989. Google Scholar

Wörner, Karl H., and Ekkhard, Kreft. Geschichte der Musik: ein Studien- und Nachschlagebuch. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1975. Google Scholar


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Janikowski, T. (2020). „Czy łzy moje niczego nie zmienią?” Manifestacje smutku w muzyce niemieckiej XVIII wieku. Transfer. Reception Studies, 5, 203–221. https://doi.org/10.16926/trs.2020.05.03

Autorzy

Tobiasz Janikowski 
tobiasz.janikowski@up.krakow.pl
a:1:{s:5:"en_US";s:35:"Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie";} Polska

Statystyki

Abstract views: 116
PDF downloads: 90