Płacz i śmiech jako podpora krytyki Szwajcarii w sztuce Zwanzigtausend Seiten Lukasa Bärfussa

Jan Trna

j.trna@centrum.cz
Masarykova univerzita Brno (Czechy)

Abstrakt

Płacz i śmiech jako podpora krytyki Szwajcarii w sztuce Zwanzigtausend Seiten Lukasa Bärfussa

Przedmiotem analizy są narzędzia krytyki społeczeństwa szwajcarskiego oparte na zjawiskach emocjonalnych – śmiechu i płaczu zastosowane w słabo dotychczas zbadanej sztuce Zwanzigtausend Seiten szwajcarskiego dramaturga Lukasa Bärfussa. W pierwszym kroku omawiane są pojęcia płaczu i śmiechu z perspektywy biologii i aspektów społecznych. Szczególnie podkreślony został związek tych fenomenów z kategoriami tragizmu i komizmu oraz zdefiniowana rola rozumu (Vernunft), jaką odgrywa on w tej wzajemnie warunkującej się relacji. Następnie zbadana została na konkretnych fragmentach tekstu relacja płaczu i śmiechu do empatii (lub jej braku) we wspólnocie wobec jednostki. Zgodnie z tezą artykułu, można dowolnie poszerzać własne granice emocjonalne, lecz ani płaczem ani śmiechem nie da się przerwać prądu dominującego dyskursu w społeczeństwie.


Słowa kluczowe:

śmiech, płacz, Zwanzigtausend Seiten, Lukas Bärfuss, empatia, krytyka Szwajcarii

Bibliografia

Bärfuss, Lukas. “Zwanzigtausend Seiten.” In Bärfuss, Lukas. Malaga, Parzifal, Zwanzigtausend Seiten. Stücke, 124–206. Göttingen: Wallstein Verlag, 2012. Google Scholar

Brázda, Radim. “Odo Marquard, Humor, Vernunft und Lachen.” Pro-Fil 16 (Brno: Masarykova univerzita 2015), no. 2: 51–68. Google Scholar

Die Schweiz, der Nationalsozialismus und der Zweite Weltkrieg: Schlussbericht, edited by Jean-François Bergier and Wladyslaw Bartoszewski and Saul Friedländer and Harold James, Zürich 2002. https://www.research-gate.net/publication/278749844_Die_Schweiz_der_Nationalsozialis-mus_und_der_Zweite_Weltkrieg_Schlussbericht Google Scholar

Empathie und Erzählung, edited by Claudia Breger and Fritz Breithaupt. Freiburg i. Br/Berlin/Wien: Romach Litterae, 2010. Google Scholar

Duden. Deutsches Universalwörterbuch. Eigth edition, Berlin: Duden Verlag, 2015. Google Scholar

Fischer, Joachim. Helmut Plessner: Lachen und Weinen. Eine Untersuchung nach den Grenzen des menschlichen Verhaltens. In Hauptwerke der Emoti-onssoziologie, edited by Konstanze Senge and Rainer Schützeichel, 274–279. Wiesbaden: Springer, 2013. Google Scholar

Handlungsmuster der Gegenwart. Beiträge zum Werk von Lukas Bärfuss, edited by Gunreben, Marie and Marx, Friedhelm. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2017. Google Scholar

Hentschel, Ingrid. “Spielen mit der Performanz. Transformationen des Komischen im Gegenwarttheater.” Maske und Kothurn 54 (2005), no. 4: 214–226. Google Scholar

Lüneborg, Margreth and Töpper Claudia. Gezielte Werteverletzungen-Ca-stingshows und Werteempfinden. https://www.bpb.de/apuz/33554/ge-zielte-grenzverletzungen-castingshows-und-werteempfinden. Google Scholar

Mazenauer, Beat. Elend ist keine Stilfrage. https://nachtkritik.de/in-dex.php?option=com_content&view=article&id=6546:zwanzigtausend-seiten-ua-lars-ole-walburgs-inszenierung-von-lukas-baerfuss-neuem-stueck-am-schauspielhaus-zuerich-fragt-wieviel-verantwortung-wir-fuer-die-vergangenheit-tragen-wollen&catid=38:die-nachtkri-tik&Itemid=40. Google Scholar

Plessner, Helmut. Lachen und Weinen. Eine Untersuchung der Grenzen menschlichen Verhaltens. München: Leo Lehnen/Francke 1950. Rasini, Vallori. “Menschlicher Ausdruck und Grenzverwirklichung. Lachen und Weinen.” In Expressivität und Stil. Helmuth Plessners Sinnes- und Aus-drucksphilosophie, edited by Bruno Accarino and Matthias Schlossberger, Internationales Jahrbuch für Philosophische Anthropologie, 1 (Berlin: Akademie 2008): 199–208. Google Scholar

Steiger, Claudio. Geschichte ohne Schüler. https://www.nzz.ch/ge-schichte_ohne_schueler-1.14771452. Google Scholar

Letnansky, Lisa. Wozu das ganze Spektakel? https://www.nahaufnah-men.ch/2012/02/04/lukas-barfuss-zwanzigtausend-seiten-schiffbau-box-zurich/. Google Scholar

Tanja, Thomas. “‘Mensch, burnen musst Du!’ Castingshows als Werkstatt des neoliberalen Subjekts.” Zeitschrift für Politische Psychologie 12 (2004), no. 1/2: 191–208. Google Scholar


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Trna, J. (2020). Płacz i śmiech jako podpora krytyki Szwajcarii w sztuce Zwanzigtausend Seiten Lukasa Bärfussa. Transfer. Reception Studies, 5, 97–111. https://doi.org/10.16926/trs.2020.05.15

Autorzy

Jan Trna 
j.trna@centrum.cz
Masarykova univerzita Brno Czechy

Statystyki

Abstract views: 118
PDF downloads: 99



Podobne artykuły

<< < 1 2 3 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.